

Restauratie
Restauratie

Een klassieke Volvo weer tot leven wekken kan lastig zijn, iets wat je leert met veel vallen en opstaan. De juiste aanpak is bepalend voor het resultaat. Als dit niet vanaf het begin ordelijk en met een goed plan wordt aangepakt, levert het zelden een goed resultaat op.
De voorbeelden hiervan verschijnen wekelijks op internet, Operatie stofwolk... een half gelaste wagen met de onderdelen in dozen er kris kras omheen. Niet geordend waardoor je nooit kan zien of de wagen compleet is.
Ons motto is we doen het goed of we doen het niet.
Restoring a Vintage Volvo is not easy, I've learned it over the past decades and keep learning every time. You can often see stranded projects on the various internetpages, a body with a pile of parts. and no way to see what parts are missing. We do it right or we don't do it at all, is our motto. You need to get organised, a plan before starting disasembling in an organised way is a must.
Bij de SBKA mag je verwachten dat de restauratie goed wordt opgepakt, onderdelen voor een nette prijs worden geleverd, revisies met zorg uitgevoerd, Tevens oog voor detail en de werkzaamheden binnen het gestelde tijdpad wordt uitgevoerd. Om de verwachtingen op een lijn te krijgen leggen we de afspraken schriftelijk vast. Bij overschrijding van het budget van meer dan 15% vindt er hernieuwd overleg plaats. De eigenaar kan actief helpen en mee sleutelen, hiervoor rekenen we een bijdrage voor stalling en of sleutelen. We doen demontage, verwijderen van tectyl, revisie van de motor, carburateur of D-type injectie systeem, versnellingsbak, overdrive, voortrein, kachel en interieur, de klant is altijd welkom. Het strak maken en spuiten wordt meestal uitbesteed aan Jacco Versteeg van auto van de Brink, die er inmiddels 9 heeft gedaan, Wat je ver haalt is lekker zullen we maar zeggen. Hij is nu klaar met de blauwe 145 van Tom, mijn ES en de Amazon van Ferry is de volgende.
At the SBKA shop, we make a plan before we start work on the car, you know what will happen, when it happens and the costs to do it. If we run in to problems and exceed more than 15% of the budget we call you to decide how to proceed. The owner is welcome to participate and visit our shop anytime.
Bij de SBKA wordt eerst een plan gemaakt en weet u wat de kosten gaan worden, met een marge van 15%. Stap voor stap is het restauratieproces te volgen middels foto s en te zien tijdens de werkzaamheden.
De fotoreportage krijgt u aan het einde met de wagen mee.
Een waardebepaling na voltooiing en door een erkend taxateur uitgevoerd en een APK sluit de restauratie af. APK is niet meer verplicht maar wij adviseren om dit toch te laten doen, zodat een onafhankelijke Garage de wagen beoordeeld.
Uiteraard verzorgen we later graag het onderhoud, zodat u zorgeloos van het Klassiekerbezit kunt genieten.
Ook - beperkte - winterstalling kan worden geboden en een voorjaarsbeurt in het voorjaar, desgewenst halen we uw wagen op.
Volvo klassiekers zijn hele degelijke en doordachte ontwerpen, zowel de body de techniek als het interieur is opgebouwd met kwaliteitsonderdelen.
Dit staat borg voor decennia lang plezier, zonder verrassingen,
Vintage Volvo's are well designed and built cars, using quality parts will secure the reliability of your Volvo and will keep you happy over the years.
Gelukkig is de verkrijgbaarheid van originele onderdelen de laatste jaren enorm verbeterd, dat werd tijd omdat de NOS (New Old Stock) voorraad was uitgeput.
In Zweden is een aantal bedrijven, zoals VP automotive, CVI en GCP hiervoor verantwoordelijk. Ze streven de originele kwaliteit na en worden - indien mogelijk - de zelfde materialen gebruikt en soms zelfs de originele mallen.
Het kost enorm veel inspanning en financiele middelen om dit voor elkaar te krijgen, dit zien we nu terug in de stijgende waarde van deze Volvo Klassiekers maar ook in de stijging van de onderdelen prijs.
Mijn eerste restauratie was in 1979, dat is 44 jaar geleden, maar het blijft een uitdaging en telkens leer ik er weer van.
Fortunately the availability of genuine Volvo Parts has increased, due to mainly Swedish Shops, like GCP, CVI and VP, although you have to be careful not purchesing Volvo parts from China. We try to use as many original or reproduced Volvo parts as possible. My first Volvo was my Amazon 121 in 1979, 44 years ago.
If you have a question, mail me at ed@sbka.nl
Mocht u een afspraak willen maken om langs te komen, mail aan ed@sbka.nl en we maken een afspraak .
Ed van der Zee, voorzitter/monteur
Revisie van onderdelen

We voeren in eigen beheer zo veel mogelijk de werkzaamheden uit zoals, revisie van de motor, versnellingsbak en overdrive, carburateurs, voortrein kachel en interieurdelen zoals stoelen, deurbekleding en bodemisolatie
Heeft u belangstelling, wilt u langs komen of advies, laat me dit weten middels een mail aan ed@sbka.nl, dan maken we een afspraak.
We restore Gearboxes, overdrives, Carb's, B18/20/30 Engines, front and rear Suspension, power train, heaters, interiors and dorustprevention and isolation.
If you're interested and want to make contact,let me know by mailing me at ed@sbka.nl
Aankoop keuring 80 euro

Uit ervaring weten we dat de meeste klassiekers als impulsaankoop worden gedaan. Er is wat geld beschikbaar en er wordt bij eerste bezoek een klassieker aangeschaft soms zelfs via internet zonder de wagen te hebben gezien. Pas later blijkt dat zelfs een oude Volvo slijt en kán de aankoop in een tranendal eindigen en veel geld kosten. Als u overweegt een klassieker aan te schaffen, kunt u ons vragen om een oordeel. We beoordelen de staat van onderhoud, carrosserie, interieur, motorisch/technisch, originaliteit en maken een schatting van wat er nodig is om de wagen een jaar te rijden. De wagen wordt zowel op de brug als rijdend beoordeeld.
kosten: 80 euro. Wilt u een specifiek type klassieker, kunt u een zoekopdracht bij ons neerleggen en gaan we actief kijken in Oldtimerland. Geef me een mail en op afspraak kunt u komen kijken of telefonisch bespreken of we iets voor u kunnen doen.