temp van old 2-2020

Hoe vind je er een ?.

Je wordt verliefd op een prachtige Volvo Amazon, gevonden in een oude schuur bij een boerderij en in een opwelling koop je hem. Vol trots ga je er mee rijden en dan blijkt de wagen tegen te vallen. Hij stond al 10 jaar stil, er volgt een eindeloze reeks van storingen en reparaties...balen. Helaas gebeurt dit regelmatig, liefde maakt blind.

Waar moet je op letten als je er een aanschaft ?.
Hoe interessant is een Barn find ?, Wat kost nu het rijden van een klassieker ?. Wat is duurder plaatwerk of techniek ?. Vragen die je liefst vóóraf beantwoord wilt hebben.
In Algemene zin is een roestvrije body het meest ideaal, de techniek is te reviseren en vrijwel alles nog nieuw verkrijgbaar..
Bij de klassieke Volvo modellen zitten de grootste problemen in de roestgevoeligheid van de carrosserie. Berucht zijn de dwarsbalkjes, de vloerdelen aan de voorzijde, de dorpels, lekkage door de voorruit, reservewielbak en de achterscherm randen.
De Amazon is uitgerust met rubberen matten op de vloeren deze hebben jute aan de onderzijde, water loopt ongemerkt eronder en voor je het weet ontstaat er roest en als je hier niks aan doet stap je - op een gegeven moment -door de bodem.

Na een stilstand van 10 jaar of meer, zal veel van de lopende delen vast zitten, zoals de remmen, blok, benzineleiding verstopt en is de wagen kwetsbaar voor corrosie door vocht... of pekel.
De loodvrije benzine is veel minder duurzaam dan de loodhoudende, Het valt al binnen drie jaar uiteen en verstopt de tank, benzineleidingen en verouderde benzine slaat neer en daardoor kunnen de kleppen niet meer goed sluiten. Zonder voorbereiding de motor proberen te starten is soms funest en kan tot breuk van de zuigerveren leiden. De oude benzine richt veel schade aan in de carburateurs, een blok zit soms vast door corrosie van zuigerveren die aan de cilinderwand vast roesten. . Als je dan het blok start heb je grote kans dat de zuigerveren breken en de cilinderwand beschadigt.

Berucht zijn eerdere lasklussen, waarbij de delen aan elkaar vast zijn gebakken, soms gewoon over elkaar heen gelast en geen roest bescherming na het laswerk is uitgevoerd. Resultaat is dat na een paar jaar roest terug keert en dan erger. Rubbers drogen uit en sluiten niet meer goed af. Dit geldt voor de wagens uit warme streken die in het Nederlandse klimaat vochtig worden en in de pekel gaan rijden,
Tectyl is ook de vijand van portieren, als het te dik is aangebracht, waardoor de waterafvoerpunten verstoppen en de onderranden van binnenuit doorroesten.
Na 30 jaar droogt tectyl uit, gaat barsten, komt water onder en dat is onzichtbaar. Daarom adviseren wij om de tectyl laag te verwijderen en voor moderne anti-roest middelen te kiezen.

Denkt u de ware Barnfind te hebben.... mail me op ed@sbka.nl

Volvo onderdelen ONDER CONSTRUCTIE

Nu na 5 jaar in Doesburg zijn we aardig op orde, we hebben nu een 2-koloms brug en zeven werkplekken. Grootste uitdaging is om de loods niet vol te laten lopen met allerlei onderdelen. Aan de indeling en opslag van de onderdelen wordt hard gewerkt.


Motorblokken

In de nieuwe loods is een aparte motorrevisie plek, met de onderdelen bij de hand is hier altijd wel een revisie te zien

Belangstelling ? mail ed@sbka.nl of een bericht op 06-55695620

We have several engines in stock, B18, B20, and B30 we rebuild these using Original Volvo parts
We also overhaul carbs, the SU en Stromberg. gearboxes M40/41 and overdrives D, J and P-type
Interested ? mail me at ed@sbka.nl

Voortrein revisie

We reviseren voorassen voor de Amazon, 140/164 en 1800, .
Na demontage worden alle delen gestraald met glasparel, spuiten of poedercoaten in de originele kleur. Alle bussen nieuw erin geperst en bouwen hem op met nieuwe fusee's, nieuw rubbers en boutjes. Eventueel bouwen we hem ook uit/in..

Mail me op ed@sbka.nl en ik maak een prijsopgave,

Wat doen wij ?

De markt wordt overspoeld met belastingvrije klassiekers, hoe kun je het kaf van het koren scheiden ?. De SBKA kan een aankoopkeuring voor u uitvoeren, hierbij wordt gekeken naar de totale staat van de wagen. Dus technisch, motorisch, de carrosserie, het interieur, originaliteit en de staat van onderhoud.
Tevens maken wij in inschatting wat het u gaat kosten om de wagen een jaar te rijden.Het onderhoud kunt u meestal zelf uitvoeren, met wat hulp van ons, en dat kan veel geld schelen.
Onze voorkeur gaat uit naar een klassieker die rijdend is en ook de afgelopen jaren is gebruikt en hopelijk onderhouden,
Juist de ' schuurvondst'' is vaak een opstap naar veel ellende,
Volvo's worden niet zo maar opgeslagen, dan is er al iets mis...en rust roest.

De kosten zijn 75 euro, indien gewenst, halen we de wagen - voor een kleine vergoeding - zelfs op.
Heeft u er een op het oog, maak een afspraak en mail aan ed@sbka.nl of bel 06-55695620

Gereviseerde versnellingsbakken M40, M41/OD D-type en J-type, M400/410

We reviseren zowel bakken als overdrives, ze gaan helemaal uit elkaar en documenteren dit met digitale foto's. Meestal zijn de tandwielen van de bakken nog goed, altijd vervangen we de lagers, synchromesh ringen, oliekeeringen, veertjes, schakeldogs en rubbers, Dan zetten we het weer in elkaar met een nieuwe pakkingset en verse olie. Dit staat garant voor weer jarenlang schakelplezier. U krijgt uw eigen bak/OD gereviseerd terug, we maken na demontage een prijsopgave en dan beslist u of de opdracht ons gunt.
Prijzen vanaf 600 euro, exclusief inbouw
Belangstelling ? mail voor een kostenopgave aan ed@sbka.nl

We restore M40/M41 gearboxes and Overdrives J & D-types,
If you are interested please contact me at ed@sbka.nl

P1800ES

Op de Volvo Klassieker Beurs kwam een meneer naar de stand van het 1800 Register, hij had een 1800ES staan en wildeLees verder

Volvo 164

Caspers blauwe volvo 164.
Lees verder

145 Express

Het was niet makkelijk een 145 Express te vinden, om te beginnen zijn er maar 63 van deze Volvo's in NederlandLees verder

Gebruikteonderdelen

We hebben diverse Volvo s gesloopt en bieden deze te koop aan, voor de Amazon, 140, 164
Veel plaatwerk; MotorkLees verder

Originele Volvo onderdelen

De SBKA kan nieuwe originele Volvo onderdelen leveren. Het betreft import vanuit Zweden, geleverd in het blauweLees verder

De Amazon

De Amazon is in productie geweest van oktober 1956 tot juli 1970, het geesteskind van Jan Wilsgard is het eersteLees verder

Te koop


Lees verder

Verkoop klassieker via de SBKA

Mocht u besluiten uw klassieker te verkopen, dan kan dit via de SBKA.
We bekijken samen de wagen op de brug,Lees verder

Onderdelen en Volvo onderdelen

In Zweden zijn veel van de klassieke Volvo onderdelen weer nieuw verkrijgbaar, dit maakt weer mogelijk om met origineleLees verder

164 TE

Onder de wagens die verkocht zijn zitten bijzondere modellen, zoals deze; Gemaakt in Bern Zwitserland, voorzienLees verder

24 en 25 september Volvo Klassieker Beurs Autotron Rosmalen

Dit jaar zijn we ook weer aanwezig op de VKB in Rosmalen, op de begane grond hebben we een stand met een auto.
Lees verder

Verkocht aan Eppo P130 '69 originele NL Amazon

Deze Amazon is professioneel door Jacco van de Brink gelast en gespoten, inmiddels is de wagen opgebouwd en verkochtLees verder

AANBIEDING DECEMBER 2013

Anti-roest behandeling onderzijde en holle ruimtes, voor 175 euro, We behandelen uw Klassieker met RX5, 7 en 10.
Lees verder